Den gyllene regeln

Har suttit och läst lite kurslitteratur om bl.a. lite etik och moral och så kommer "den gyllene regeln" på tal...

"Gör mot andra det som du vill att de ska göra mot dig"... för att uttrycka sig ordagrant.

Själv tycker jag att det låter bättre med: "Behandla andra som du själv vill bli behandlad". En mindre krånglig meningsbyggnad. Undra om alla lärarstuderande/lärare sitter och filosoferar så kring meningsbyggnader hela tiden? Jag har en förmåga att reagera på en gång om saker och ting låter tokigt eller står i fel ordning. :P 

Jaja, det jag vill komma fram till är i alla fall att det är kloka ord och ett måtto som jag har.


Kommentarer
Postat av: Angelica

"beakta ordformen 'ej' då denna kan kännas lite gammalmodig i modern text". språklärare tänker på det hela tiden iaf ;P lite störigt när man läser skönlitteratur: ÅH! här var ett intressant ordval! och vilka härliga meningar! WOW!

2008-03-20 @ 22:14:02
URL: http://supergirlsdontcry.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0